YAŞ DEĞİŞTİRME DAVALARINDA YETKİLİ MAHKEME NERESİDİR? 2023

YAŞ DEĞİŞTİRME DAVALARINDA YETKİLİ MAHKEME NERESİDİR? 2023

YAŞ DEĞİŞTİRME (KÜÇÜLTME VEYA BÜYÜTME) DAVASI

Nüfus kaydının düzeltilmesi davalarından olan "Yaş değiştirme davaları" kişinin nüfus kütüğünde yer alan doğum tarihinin değiştirilmesi ve dolayısıyla kişinin yaşının büyütülmesi veyahut küçültülmesini sağlayan bir davadır. Kişinin nüfus kaydında yer alan bilgiler mahkeme kararı olmaksızın değiştirilemeyeceğinden yaşının küçültmek isteyen veya büyütmek isteyen kişilerin dava açması zorunludur.

YAŞ DEĞİŞTİRME DAVASINDA GÖREVLİ MAHKEME NERESİDİR?

Yaş değiştirme davasında görevli mahkeme Asliye Hukuk Mahkemesidir.

YAŞ DEĞİŞTİRME DAVASINDA YETKİLİ MAHKEME NERESİDİR?

Yaş değiştirme davasında yetkili mahkeme davayı açan kişinin yerleşim yeri mahkemesidir.

YAŞ DEĞİŞTİRME DAVASI AÇILABİLMESİ İÇİN GEREKLİ ŞARTLAR NELERDİR?

-Kişinin resmi sağlık kuruluşunda (hastane, sağlık ocağı gibi) doğmamış olması gerekir.

-Kişinin olduğunu iddia ettiği yaşta bir kardeşinin olmaması gerekir. (İkiz kardeşin varlığı istisna teşkil etmektedir.)

-Kişinin dış görünüşünün nüfus kayıtlarındaki yaşa uygun olmaması gerekir.

-Haklı bir nedenin varlığı gerekir.

2012 yılına kadar kişinin daha önce yaş değiştirme davası açmamış olması da dava şartı idi ancak Anayasa Mahkemesi tarafından verilen karar üzerine kişiler artık 2. kez de yaş değiştirme davası açabilmektedir.

YAŞ DEĞİŞTİRME DAVASINDA DAVACI VE DAVALI KİMDİR?

Yaş değiştirme davası açma hakkı kişiye sıkı sıkıya bağlı haklardan olup bu davalarda davacı yaşını değiştirmek isteyen kişidir. Şayet bu kişi ergin değil ise dava kişinin velisi veyahut vasisi tarafından açılabilecektir. Kamu düzenini ilgilendiren bir durum söz konusu olduğu hallerde Cumhuriyet Savcıları da davacı olarak bu davayı açabilmektedirler.

Nüfus kayıtları Nüfus Müdürlükleri tarafından tutulmakta olup yaş değiştirme davaları Nüfus Müdürlüklerine karşı açılmaktadır. Dolayısıyla yaş değiştirme davalarında davalı ilgili Nüfus Müdürlüğü'dür.

YAŞ DEĞİŞTİRME DAVASI NE KADAR SÜRER?

Basit yargılama usulünün uygulandığı yaş değiştirme davaları, davanın açıldığı yer mahkemesinin iş yoğunluğuna göre değişmekle birlikte takriben 3-4 aylık bir sürede sonuçlanmaktadır.

Yaşını değiştirmek isteyen kişi yaş değiştirme davasını kendisi de açabilir. Ancak belirtmemiz gerekir ki hukukun her alanında olduğu gibi kişiler hukukundan doğan uyuşmazlıklar da hukuki ve teknik bilgi gerektirmektedir. Bu sebeple hak kaybına uğramamak ve mağduriyetinizin artmaması adına yaş değiştirme davalarında uzman ve tecrübeli bir kişiler hukuku avukatından hukuki destek almanız önem arz etmektedir.

Yalçıner&Erol Hukuk ve Danışmanlık Bürosu olarak kişiler hukukundan doğan her uyuşmazlıkta olduğu gibi yaş değiştirme davalarında da müvekkillerimize hukuki hizmet sunmaktayız.

Bu konuda tecrübeli olan avukatlarımızdan hukuki danışmalık alabilir, sorularınız ve detaylı bilgi için bize telefon, whatsapp, mail ve diğer iletişim kanalları üzerinden ulaşabilirsiniz.