SOSYAL SİGORTALAR KANUNU KAPSAMINDA YAŞ DEĞİŞİKLİĞİ

Yaş düzeltilmesi davaları, 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu kapsamında düzenlenen nüfus kayıtlarının düzeltilmesi davalarının sıklıkla karşılaştığımız bir çeşididir. Özellikle kırsal kesimlerde, çocuklar nüfusa geç veya erken ya da diğer kardeşleriyle birlikte kaydedilmeleri nedeniyle kişilerin nüfus kayıtlarındaki doğum tarihleri ve dolayısıyla yaşları gerçeğe aykırılık teşkil edebilmektedir. Bu aykırılıkların düzeltmesi amacıyla da yaş düzeltme davaları açılmaktadır.

Ancak bazı kanunlarda yaşla ilgili olarak bazı sınırlayıcı nitelikteki düzenlemeler bulunmaktadır. Bu düzenlemelerden bir tanesi de 5510 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu'nun 57/3. maddesinde yer almaktadır.

İlgili maddede, " İş kazası, meslek hastalığı, malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortalarından gelir ve aylık tahsisleri ile sermaye değerinin hesabında, iş kazasının olduğu veya meslek hastalığının hekim raporuyla ilk defa tespit edildiği veya sigortalıların bu Kanuna ve bu Kanunla yürürlükten kaldırılmış kanunlara tâbi olarak ilk defa çalışmaya başladığı tarihten sonraki yaş düzeltmeleri dikkate alınmaz." denilmek suretiyle kişinin yaşında yapılan düzelmelerin madde metninde sayılan durumlar yönünden dikkate alınmayacağı açıkça düzenlenmiştir.

Dolayısıyla yaş düzeltme davası açılmadan önce özel kanunlardaki düzenlemelere de dikkate etmek ve yapılacak değerlendirmeden sonra dava açmak gereksiz masraf ve zaman kaybını önleyecektir. Bu sebeple dava açmadan önce konu hakkında tecrübe ve bilgi sahibi bir avukattan hukuki destek almanız ve süreci tecrübeli bir avukat ile sürdürmeniz önem arz etmektedir.

Yalçıner & Erol Hukuk ve Danışmalık Bürosu olarak kişiler hukukunda uzman avukat kadromuz ile kişiler hukukundan doğan tüm uyuşmazlıklara ilişkin her türlü hukuki desteği nitelikli bir şekilde müvekkillerimize sağlamaktayız.